Tarikh:
28/04/2015
Tujuan:
Mendedahkan murid-murid tentang Peta Pemikiran i-Think serta penggunaannya
dalam pembelajaran.
Panitia Sains di bawah
bimbingan Cikgu Emlly telah Berjaya melaksanakan Taklimat Apliksi i-Think dalam
Pengajaran dan Pembelajaran.
Pada jam 1010, murid-murid tahun 4, 5 dan 6 telah berkumpul di Dewan Dato Pengiran Mohammad Sekolah Kebangsaan Trusan untuk mendengar taklimat Aplikasi i-Think dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Taklimat ini disampaikan oleh penceramah yang berpengalaman luas dalam bidang penyelidikan dan inovasi, Cikgu Tan Kan Tsai.
Sebagai set induksi, murid-murid telah ditayangkan dengan Video Pengenalan i-Think (i-Think in Motion- Bahasa Melayu).
Dengan menanyakan
soalan-soalan kbat (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi), seperti:
- Pada pendapat kamu, mengapakah i-Think perlu diperkenalkan di sekolah?
- Pada pendapat kamu, bagaimanakah murid-murid abad ke-20 belajar?
- Bagaimanakah murid abad ke-21 harus belajar?
Cikgu Tan menguji
merangsang pemikiran murid-murid di samping merangsang penglibatan aktif mereka
dalam taklimat tersebut.
Kemudian, dengan menggunakan slaid di bawah.
Cikgu Tan menerangkan
secara ringkas tentang 8 Peta Pemikiran i-Think. Dengan menggunakan pendekatan
berpusatkan murid, murid-murid belajar setiap Peta Pemikiran i-Think itu
melalui amali atau praktikal. Penceramah (Cikgu Tan) hanya membimbing
murid-murid menghasilkan setiap Peta Pemikiran i-Think dengan betul.
Murid-murid membentangkan Peta
Pemikiran i-Think mereka
Sticker (kertas pelekat) diberikan kepada murid-murid yang
paling cepat menyiapkan Peta Pemikiran i-Think mereka di dalam buku latihan
sebagai peneguhan positif. Sticker
juga diberikan kepada murid-murid yang memberikan jawapan yang betul untuk
menggalakkan penglibatan aktif semua murid.
Sticker diberikan kepada murid-murid
yang menjawab dengan betul
Di akhir taklimat,
Pertandingan i-Think telah dijalankan. Dalam pertandingan ini, murid-murid
dikehendaki menyelesaikan tugasan yang diberi dalam kumpulan. Terdapat 3
tugasan yang diberikan dalam pertandingan ini, maka murid-murid perlu
menghasilkan 3 Peta Pemikiran i-Think. Namun, mereka sendiri perlu menentukan
Peta Pemikiran yang sesuai digunakan.
Murid-murid berusaha menghasilkan
Peta Pemikiran i-Think mereka
Cuba menghasilkan Peta Pemikiran
i-Think
Murid bertanya bermaksud mereka
berfikir!
Opps! Kami silap dalam memilih Peta
Pemikiran. Bagus! Kamu belajar…
Apakah kesilapan kami? Opps! Peta
Buih tiada buih!
Guru-guru membantu menilai dan
membimbing murid-murid
Hadiah disampaikan oleh Awg Amir Bin
Awg Arshad, PK 1
Taklimat Aplikasi
i-Think dalam Pengajaran dan Pembelajaran telah disempurnakan pada jam 1300.
Laporan disediakan oleh: Tan Kan Tsai