Mini Kolokium Kajian Tindakan dan Inovasi Pendidikan Sesi Persekolahan 2023 - 2024 Peringkat Zon Trusan

 


Untuk kali pertamanya dalam sejarah, SK Trusan telah berjaya menganjurkan Mini Kolokium Kajian Tindakan dan Inovasi Pendidikan bersama rakan penganjurnya, SJKC Chung Hua Trusan. Mini Kolokium ini telah dianjurkan dalam peringkat Zon Trusan melibatkan 8 buah sekolah di zon ini.

Minikolokium ini telah disertai oleh 12 orang pembentang dari SK Trusan dan SJKC Chung Hua Trusan, dan melalui pembentangan ini hasil kajian tindakan dan inovasi pendidikan yang telah dihasilkan dapat dikongsikan kepada guru-guru lain dalam zon ini. Banyak perkongsian menarik telah dikongsikan oleh para pembentang. Antaranya ialah GoPie Chart (inovasi Matematik), Kaedah STAIR (inovasi pra-sekolah), Digital Memory Game (Inovasi Bahasa Inggeris) dan banyak lagi. Semua hasil kajian yang dibentangkan pada hari ini akan diterbitkan dalam Jurnal Penyelidikan sekolah masing-masing sebagai rujukan dan perkongsian pada masa akan datang. Jurnal yang telah diterbitkan boleh diakses dalam e-library SK Trusan.

Motivasi dan penghargaan GB SK Trusan, Cg Abdul Rahman

Diharap penyelidikan tindakan dan inovasi pendidikan ini dapat diteruskan dan menjadi budaya di SK Trusan dan seterusnya di Zon Trusan. Oleh itu, diharap guru-guru terus bersemangat melaksanakan kajian tindakan dan juga mewujudkan inovasi pendidikan di sekolah demi membantu murid-murid serta menyelesaikan isu-isu instruksional di dalam bilik darjah.

Sebagai rakan penganjur mini kolokium ini. SK Trusan berharap dapat berkolaborasi dengan SJKC Chung Hua Trusan untuk bersama-sama menyebarkan budaya penyelidikan ini kepada sekolah-sekolah di Zon Trusan ini dengan melibatkan pembentang-pembentang daripada 6 buah sekolah yang lain.

Dilaporkan oleh:
Tan Kan Tsai
Penyelaras Mini Kolokium,
Penolong Kanan Pentadbiran
SK Trusan
18 Januari 2024

Gambar-gambar lain: